SEO Checklist Westland

Menno van Paassen
3 december 2019

Als we het hebben over online vindbaarheid, dan hebben we het ook wel over SEO. Dit betekend Search Engine Optimalisatie. Om gevonden te worden in Google moet je ervoor zorgen dat je aan de wensen en eisen van Google voldoet. Hoe beter je dit aanpakt, hoe hoger jouw website in Google zal verschijnen. Jouw positie in Google is afhankelijk van heel veel verschillende factoren.

 

Zo kan je een SEO Checklist Westland verdelen in drie onderdelen:

– Content
– Techniek
– Autoriteit

En vandaag gaan we het hebben over de content! De techniek en autoriteit van je website zal later nog aan bod komen.

 

SEO Checklist Westland

Wanneer je een pagina gaat maken over een specifiek onderwerp, wil je natuurlijk dat deze gevonden wordt zodra mensen hier naar zoeken. Om jouw pagina zo hoog mogelijk te laten verschijnen in Google zijn er een aantal stappen die je moet maken. Daarbij is het wel belangrijk om te zeggen dat je altijd je teksten moet schrijven zodat deze prettig te lezen zijn voor de gebruikers. Schrijf voor je bezoekers, niet voor Google.

1. Keyword bedenken

Bedenk het hoofd zoekwoord waarop jouw website gevonden moet gaan worden, dit is jouw Keyword. Dit mogen overigens ook twee of drie worden zijn.

 

2. Bedenk een pakkende titel

In deze pakkende titel moet je Keyword uiteraard naar voren komen, en het liefst aan het begin van je titel!

 

3. Plaats je keyword in de URL

Wanneer je je pagina gaat maken, zorg er dan voor dat je keyword in de URL komt te staan. Wanneer je keyword bijvoorbeeld “Website Checklist” is. Zorg ervoor dan jouw url er dan als volgt uitziet: www.mennovanpaassen.nl/website-checklist

 

4. Zorg dat je keyword in je H1 staat

Op het moment dat je een pagina gaat aanmaken, kan je verschillende titels aanmaken, net als in word. Je H1 is de belangrijkste titel van je pagina, je hoofdtitel. Deze mag maar 1 keer per pagina voorkomen. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw keyword in het begin van deze H1 staat.

 

5. Je eerste paragraaf

Begin je eerste paragraaf ook gelijk over je keyword. Hierdoor bevestig je voor Google nog maar een keer waar deze pagina over gaat.
Zorg dat je keyword een keer in een subkopje staat
Tijdens het schrijven van je content moet je geregeld subkopjes geven. Deze subkopjes zullen een H2, of H3 zijn. Ook hier mag je een keertje je keyword in terug laten komen.

 

6. Herhaal het keyword nog een aantal keer

Naast dat je keyword in de titels moet staan, mag je het ook een aantal keer in je tekst gebruiken. Pas wel op, wanneer je het keyword te vaak gebruikt vind Google dit niet goed. Probeer dus een goede balans te vinden met de lengte van je tekst. Wanneer je tekst ongeveer 300 woorden heeft, mag je keyword er wel 6 keer in voor komen. Daarnaast kan je ook nog synoniemen gebruiken voor jouw keyword.

 

7. Voeg een Alt-tag toe aan je afbeeldingen

In wordpress kan je via je Media Library een alt-tag aan een afbeelding hangen. Hiermee leg je eigenlijk aan google uit waar de afbeelding over gaat. Aangezien Google jouw plaatje niet kan zien is het dus belangrijk dat je dit duidelijk maakt met je alt-tag. Plaats dus ook relevante afbeeldingen die gaan over jouw keyword.

 

8. Voeg uitgaande linkjes toe

Heb je het in je tekst over bepaalde begrippen en onderwerpen waar jij al een keer over geschreven heb? Maak deze begrippen dan klikbaar naar die pagina toe. Door dit soort linkjes toe te passen kan Google een verband vinden tussen jouw pagina’s. Je mag ook linken naar andere websites die daarover gaan, hierdoor help je elkaar ook weer een beetje!

 

9. Minimaal aantal woorden

Probeer altijd ongeveer 300 woorden te schrijven voor je pagina. Hierdoor ziet Google jouw pagina als een relevantere pagina ten opzichte van concurrenten die bijvoorbeeld maar 50 woorden gebruiken.

 

Dan waren dit mijn tips hoe je je tekst zo goed mogelijk kan inrichten voor Google! Gebruik je een WordPress website? Dan kan ik je Yoast SEO aanraden om te gebruiken. Deze plugin helpt je om de SEO te verbeteren. Ook kan je hierdoor je titels en beschrijving instellen die zichtbaar is in Google.

Heb je vragen  of aanvullingen op deze SEO Checklist Westland, of wil je hulp bij jouw eigen website? Neem dan gerust contact met mij op!

Dit artikel is geschreven door:

Menno van Paassen

Als freelance designer werk ik voor middel grote bedrijven. Ik ontwerp en ontwikkel strategische website’s.