De ultieme website checklist.

Menno van Paassen

24 September 2019

Bij het bouwen van een website komt er meer bij kijken dan alleen het maken van een homepagina en wat informatie. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op het succes van jouw site. In The Most Valuable Place wil ik je graag een website checklist geven met de 7 belangrijkste punten.

 

Website Checklist

 

1. Goed visueel ontwerp

Iedere website heeft een goed visueel ontwerp nodig. Een uitstraling die past bij het type bedrijf. Hierbij zijn kleuren, lettertype, witruimte en fotografie van groot belang. Deze bepalen namelijk wat jij uitstraalt, en hoe je overkomt tot je doelgroep. Wanneer dit allemaal in orde is zal je sneller herkend worden en kan je een connectie maken met je potentiële klanten. Uit onderzoek is gebleken dat je bezoeker binnen 3 seconden bepaald of hij jouw website verlaat of niet, dus die eerste indruk is heel belangrijk!

Een goed verzorgde uitstraling zorgt voor vertrouwen!

2. Sprekende informatie

De informatie die op je website staat moet duidelijk en goed te begrijpen zijn. Als expert heb jij natuurlijk heel veel te vertellen over de branche waar jij je in begeeft. Maar begrijpen jouw klanten die taal ook? Vaak zullen ze nog een leek zijn op dat gebied, dus zorg dat je ze aanspreekt op een begrijpelijke manier.

 

3. Duidelijke navigatie

Het laatste wat je wil is dat je bezoeker de weg kwijt raakt op jouw site. Hij moet altijd weten waar hij is, waar die vandaan komt, waar hij naartoe kan, en hoe hij terug komt. Op het moment dat een potentiële klant zichzelf kwijtraakt op jouw site, ben jij ook je nieuwe klant kwijt.

 

4. Betrouwbaarheid

Het is erg belangrijk dat je betrouwbaar overkomt op je potentiële klanten. Wanneer een bezoeker voor het eerst op jouw website komt moet hij gelijk een goed gevoel krijgen. Om een klant over te halen om tot actie te komen moet hij volledig ontspannen zijn en niet met vragen zitten. Door betrouwbaarheid te scheppen kan je je bezoeker ontspannen. Dit kan je doen met foto’s en video’s van je bedrijf en werknemers. Referenties van andere klanten werkt ook altijd goed.

 

5. Mobiele bruikbaarheid

Bijna de helft van alle website bezoeken worden anno 2019 gedaan via mobiel. Dit getal zal in de toekomst alleen maar gaan groeien. Daarom is het van erg groot belang dat je website op mobiel net zo goed te gebruiken is als op desktop. De website moet zichzelf aanpassen aan de hand van het formaat scherm wat de bezoeker gebruikt. Dit noemen we ook wel Responsive, bekijk voor meer informatie hierover mijn artikel: Wat is een responsive website?

 

Zorg dat uw website op mobiel goed werkt.

 

6. Vindbaarheid

Wanneer je website eenmaal in de lucht is wil je natuurlijk ook dat deze de juiste bezoekers trekt. Je wilt dat je website gevonden wordt wanneer bezoekers vis google bepaalde termen intypt. Dit noemen we zoekmachine optimalisatie, of SEO (Search Engine Optimalisation). Er zijn heel veel verschillende factoren die invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website. Het is daarom erg lastig om dit zelf te doen, de hulp van een expert is hierbij erg gewenst.

 

7. Optimalisatie

Een van de factoren van de vindbaarheid is de optimalisatie van jouw website. Hoe sneller je pagina’s laden, hoe beter die geoptimaliseerd is. De optimalisatie is niet alleen belangrijk voor de SEO, maar ook voor de gebruiksvriendelijkheid van een site. Wanneer je pagina’s niet snel laden, zal je potentiële klant sneller je website verlaten.

 

 

Ik hoop dat ik je met deze 7 onderdelen wat meer heb kunnen leren over waar je op moet letten bij het laten bouwen van een website. Kan jij alle punten uit mijn website checklist afvinken? Neem contact met mij op als je dat wel wil!
Vond je de tips in deze blog waardevol? Zorg dat dat je altijd op de hoogte blijft door hierboven jouw plekje te claimen in The Most Valuable Place!

Wilt u uw gedachten delen over dit bericht?

Neem vandaag nog contact met mij op om uw ideeën te bespreken!