Waarom heeft jouw bedrijf een rebranding nodig?

Menno van Paassen
24 maart 2020

Ieder bedrijf heeft een huisstijl nodig. Een huisstijl is de basis van alle merkuitingen van je bedrijf. Je visitekaartje, website, bedrijfswagen, flyers, social media, overal komt je huisstijl in terug! Veel bedrijven blijven vasthouden aan het logo en huisstijl wat ze jaren geleden hebben laten maken tijdens de oprichting van het bedrijf.

Wanneer je als startend bedrijf moet investeren in een huisstijl is dat vaak een kostenpost waar je op dat moment nog op wilt besparen. Dus besluit je om een kleine investering te doen door een “goedkoop” logo of huisstijl te laten ontwerpen. Nu, zit jij een aantal jaar later, (hopelijk) met een succesvol bedrijf nog steeds vast aan dat goedkope logo.

En begrijp me niet verkeerd, een goedkoop logo hoeft niet perse slecht te zijn. De oprichters van Nike hebben namelijk in 1975 ook het logo laten maken voor een schamele $35,-. De logo’s van Coca Cola en Google waren zelfs gratis! Dit zijn vandaag de dag misschien wel de logo’s met de meest waarde.

Maar er bestaat ook een grote kans dat het logo wat je ooit heb laten maken, toch niet meer aansluit bij hoe jij je bedrijf graag op de markt wilt zetten. Dus, misschien is het dan toch tijd voor een rebranding? Een rebranding is namelijk het opnieuw ‘branden’ (vermarkten) van je bedrijf, een nieuw logo, een nieuwe huisstijl!

Maar, wat kunnen dan redenen zijn om je merk een make-over te geven?

  • Je logo is net zo oud als de oprichting van het bedrijf en past niet meer in deze tijd.
  • Je huidige huisstijl sluit niet meer aan bij het imago wat je wilt uitstralen.

Dit is het moment dat je eerlijk naar je eigen logo mag kijken, ben je nog steeds blij met dit logo? Of voel je je stiekem toch aangesproken bij een van de bovenstaande redenen? Dan is het misschien toch tijd om te gaan werken aan een rebranding.

Radicale vs geleidelijke rebanding

Het rebranden van je bedrijf kan je op twee verschillende manieren inzetten. Zo heb je een radicale rebranding, of een geleidelijke rebranding. Bij een radical rebranding gaan we in een keer alles vernieuwen! We gaan samen kijken naar je huidige merk, en naar hoe je je bedrijf in de markt wil zetten. Aan de hand daarvan wordt er een nieuw ontwerp gemaakt voor al je merkuitingen, dus je logo, visitekaartjes, social media banners, website, bedrijfswagen, pand en ga zo maar door! Zodra dat af is voeren we in een keer overal deze nieuwe stijl door!

Enkele voordelen van een radicale rebranding:

  • Je kan er iets speciaal van maken, een launch van je bedrijf 2.0!
  • Je heb ik een klap alles in dezelfde nieuwe stijl.

Enkele nadelen van een radicale rebranding:

  • Je moet in een keer veel investeren, vooral het opnieuw laten bestickeren van je bedrijfswagens en het logo op de gevel van je pand kunnen hoge kostenposten zijn.
  • Je kan je klanten afschrikken met je compleet nieuwe stijl. Klanten die al jaren gewend zijn aan jouw oude stijl zien ineens overal iets anders.

Vind je dit een iets te heftige, of te radicale verandering? Dat hoeft je dan nog niet te stoppen van het rebranden van je bedrijf. Je kan namelijk ook kiezen voor een geleidelijke rebranding. Je begint met het vernieuwen van je logo. Deze pas je aan op alle online locaties. Dat is namelijk een hele makkelijke ingreep. Vervolgens kan je langzaam gaan werken aan het vervangen van je oude huisstijl met de nieuwe. Koop je een nieuwe auto? Laat deze dan bestickeren in de nieuwe stijl. Zijn je visitekaartjes op? Laat deze dan opnieuw in een nieuwe stijl drukken. Zo kan je op een geleidelijke manier je nieuwe stijl presenteren.

Enkele voordelen van een geleidelijke rebranding:

  • Je kan je klanten langzaam laten wennen aan je nieuwe stijl
  • Je hoeft niet in een keer veel geld uit te geven door alles te laten vervangen

Enkele nadelen van een geleidelijke rebranding:

  • Er bestaat een goede kans dat je klanten tegelijkertijd je twee verschillende huisstijlen zien, dit kan verwarrend zijn.

Heeft dit artikel jou aan het denken gezet? Twijfel je of jouw bedrijf een rebranding nodig heeft? Stuur me dan gerust even een berichtje en ik kan je voorzien van gratis advies over jouw huisstijl!

Dit artikel is geschreven door:

Menno van Paassen

Als freelance designer werk ik voor middel grote bedrijven. Ik ontwerp en ontwikkel strategische website’s.